فراموش نکنید که اصولاً رزومه نویسان خوب الزاماً اشخاص با سابقه ای نیستند!! بلکه قادرند توانایی های خود را بطور موثر توضیح و انتقال دهند، چه بسا اشخاص زیادی که سابقه کار طولانی دارند اما رزومه شان چندان چشمگیر نیست! برای همین باید به عنوان یک جویای کار هوشیار باشید که ارائه رزومه فرصت مناسبی برای عرضه و تبلیغ توانایی و مهارتهای شما به کارفرما است. هدف نهایی رزومه این است که ملاقات با کارفرما را برایتان تضمین نموده و در نهایت شما را به سوی میز مصاحبه استخدامی هدایت نماید. فراموش نکنید که رزومه شما، نماینده و معرف شما نزد کارفرمایی است که هنوز شما را ندیده. پس نحوه طراحی آن به گونه ای که معرف قابلیتها و شایستگی های شما باشد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
تصور کنید کارفرمایی هستید که ده ها رزومه برای شما ارسال شده است! اولین قضاوت شما همین عنوان است پس بهتر است نام فایل طوری باشد که هم نام شما را داشته باشد و هم اشاره به اینکه سند حاضر رزومه است. بنابراین پیشنهاد میکنم نام فایل را با چنین قالبی انتخاب کنید:Emad-Gogani-Resume.PDF
همانطور که مشخص است پسوند رزومه هم باید حتما pdf باشد..
شاید خیلی ها ندانند که روزمه خلاصهای از تجربیات شما است که معمولا بهتر است دو صفحه باشد. اما CV حداقل دو صفحه است و جزییات بیشتری از تجربیات تحقیقاتی، مقالات چاپ شده، سوابق آکادمیک، افتخارات و جزییات بیشتری راجع به کار را در بر خواهد داشت.
خیلی ها توصیه می کنند که در رزومه از عکس و هویت خود استفاده کنید اما من قویاً توصیه می کنم برای کسی که تا به حال شما را ندیده هرگز از عکس خود در رزومه استفاده نکنید. حقیقت این است که تصویر شما میتونه در قضاوت تصمیمگیرنده برای مصاحبه با شما تاثیر بگذاره.
در اکثر موارد شما باید رزومه خود را نهایتاً به یک آدرس ایمیل ارسال کنید و چه خنده دار خواهد بود برای یک کارفرما که رزومه ایی را با چنین ارسال کننده ایی دریافت نماید: sarajoooni@ یا saeed2000@ یا مثلا loveyangom@ و…! پس بهتر است از یک ایمیل درست با مشخصات دقیق و کافی برای ارسال رزومه استفاده نمایید.
هر رزومه عموماً شامل ۶ تا ۸ بند کلی است؛ این بخش ها شامل: اطلاعات تماس, مدارک تحصیلی, سابقه کاری, علاقه مندی ها, تجربیات و دوره های تکمیلی, مهارتها, تحقیقات و سوابق علمی, نمونه کارها و…