محل لوگو

چگونه یک رزومه حرفه ای بنویسیم


چگونه یک رزومه حرفه ای بنویسیم

فراموش نکنید که اصولاً رزومه نویسان خوب الزاماً اشخاص با سابقه ای نیستند!! بلکه قادرند توانایی های خود را بطور موثر توضیح و انتقال دهند، چه بسا اشخاص زیادی که سابقه کار طولانی دارند اما رزومه شان چندان چشمگیر نیست! برای همین باید به عنوان یک جویای کار هوشیار باشید که ارائه رزومه فرصت مناسبی برای عرضه و تبلیغ توانایی و مهارتهای شما به کارفرما است. هدف نهایی رزومه این است که ملاقات با کارفرما را برایتان تضمین نموده و در نهایت شما را به سوی میز مصاحبه استخدامی هدایت نماید. فراموش نکنید که رزومه شما، نماینده و معرف شما نزد کارفرمایی است که هنوز شما را ندیده. پس نحوه طراحی آن به گونه ای که معرف قابلیتها و شایستگی های شما باشد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

راهنمای نوشتن رزومه کاری

عنوان و فرمت رزومه:

تصور کنید کارفرمایی هستید که ده ها رزومه برای شما ارسال شده است! اولین قضاوت شما همین عنوان است پس بهتر است نام فایل طوری باشد که هم نام شما را داشته باشد و هم اشاره به این‌که سند حاضر رزومه است. بنابراین پیشنهاد می‌کنم نام فایل را با چنین قالبی انتخاب کنید:Emad-Gogani-Resume.PDF

همانطور که مشخص است پسوند رزومه هم باید حتما pdf باشد..

تفاوت بین CV و رزومه:

شاید خیلی ها ندانند که روزمه خلاصه‌ای از تجربیات شما است که معمولا بهتر است دو صفحه باشد. اما CV حداقل دو صفحه است و جزییات بیشتری از تجربیات تحقیقاتی، مقالات چاپ شده، سوابق آکادمیک، افتخارات و جزییات بیشتری راجع به کار را در بر خواهد داشت.

عکس بزاریم یا نه؟

خیلی ها توصیه می کنند که در رزومه از عکس و هویت خود استفاده کنید اما من قویاً توصیه می کنم برای کسی که تا به حال شما را ندیده هرگز از عکس خود در رزومه استفاده نکنید. حقیقت این است که تصویر شما می‌تونه در قضاوت تصمیم‌گیرنده برای مصاحبه با شما تاثیر بگذاره.

ارسال رزومه از ایمیل:

در اکثر موارد شما باید رزومه خود را نهایتاً به یک آدرس ایمیل ارسال کنید و چه خنده دار خواهد بود برای یک کارفرما که رزومه ایی را با چنین ارسال کننده ایی دریافت نماید: sarajoooni@ یا saeed2000@ یا مثلا loveyangom@ و…! پس بهتر است از یک ایمیل درست با مشخصات دقیق و کافی برای ارسال رزومه استفاده نمایید.

resume

در نوشتن رزومه چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

  • در نوشتن رزومه به دنبال طولانی کردن بی مورد مطالب نباشد، قطعا دیدن یک رزومه ۳ صفحه ای از دید کارفرما جالب نخواهد بود.
  • ترتیب پیشنهادی من در نوشتن رزومه به این شکل است: ۱- اطلاعات فردی ۲- اطلاعات تماس ۳- تحصیلات دانشگاهی ۴-سابقه کاری ۵- دوره های گذرانده ۶- تخصص و مهارت ۷- توضیحات تکمیلی.
  • تنها سوابق کاری مرتبط با شغل درخواستی را بنویسید؛ به عنوان مثال در صورتیکه متقاضی شغل حسابداری هستید و سابقا در شغل طراحی گرافیک فعالیت می کردید نیازی به نوشتن تجارب کسب کرده در زمینه طراحی گرافیک نمیباشد.
  • تمام تخصص هایی که دارید را به صورت تیتر وار بنویسید.
  • اگر در مورد حقوق شرایط خاصی دارید با رعایت احترام ، آنرا در قسمت توضیحات بنویسید؛ به این ترتیب کارفرما می تواند راحت تر انتخاب نماید. اما من توصیه می کنم اگر می توانید این مورد را به جلسات حضوری موکول کنید.
  • علاقه مندی ها خود را به صورتی که بتواند برای شما ویژگی ایجاد کند مطرح کنید.
  • از شرکت قبلی خود بد گویی نکنید؛ به طور کلی از ادبیات مثبت استفاده کنید و از بدگویی پرهیز کنید اینکار دید کارفرما را نسبت به شما خراب می کند .

ساختار یک رزومه:

هر رزومه عموماً شامل ۶ تا ۸ بند کلی است؛ این بخش ها شامل: اطلاعات تماس, مدارک تحصیلی, سابقه کاری, علاقه مندی ها, تجربیات و دوره های تکمیلی, مهارتها, تحقیقات و سوابق علمی, نمونه کارها و…

دانلود نمونه رزومه و فرم رزومه:

نمونه یک رزومه پر شده

فرم رزومه خام به زبان انگلیسی

نمونه رزومه بصورت داکیومنت

  انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 68

کسب و کار رایگان

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما